4 آوریل 2024- مقاله ی اخیراً منتشر شده در مجله اندوکرینولوژی و متابولیسم هند، یک دیدگاه هندی را در مورد تغییر پارادایم مهارکننده های SGLT2 از مراقبت از دیابت به مراقبت های متابولیک ارائه کرده است.

این مطالعه نشان داد که مهارکننده‌های کوترانسپورتر2 سدیم-گلوکز (SGLT2)، با چندین فواید پلیوتروپیک خود، اخیراً به عنوان یک کلاس جدید از عوامل ضد هایپرگلایسمی (AHAs) برای مدیریت دیابت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

پریت لاکانی و همکارانش، از امور پزشکی شرکت جانسون و جانسون در بمبئی، در این مقاله نوشتند: «مهارکننده‌های SGLT2 نقش مهمی در گذار از کنترل قند خون به مراقبت متابولیک دارند، به‌ویژه در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و بیماری‌های کلیوی». علاوه بر بهبود کنترل قند خون، مهارکننده‌هایSGLT2 در کاهش فشار خون، کاهش وزن و بهبود پروفایل لیپیدی که اجزای کلیدی سلامت متابولیک هستند، نقش دارند.

مهارکننده‌های SGLT2 اثرات محافظتی کلیوی را نشان داده‌اند، از جمله کاهش آهسته‌تر نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) و کاهش آلبومینوری، که نشان‌دهنده نقش بالقوه ی آنها در مدیریت اختلال عملکرد کلیوی است.

افزایش بار و شیوع دیابت در هند، آن را به "پایتخت دیابت جهان" تبدیل کرده است. بیماری های همراه مانند بیماری مزمن کلیه (CKD)، عوارض قلبی عروقی (CV)، بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD)، بیماری های عصبی و چاقی در بیماران مبتلا به دیابت، شایع هستند.

پیشرفت های اخیر در پایش مداوم قند خون و داروهای دیابت منجر به تغییر پارادایم در مراقبت از دیابت شده است. از این رو، یک بررسی جامع در این زمینه در هند ضروری بود.

در این مرور جامع، شواهد موجود از طریق جستجوی متون سیستماتیک با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین جمع آوری شد و اثرات محافظتی قلبی، متابولیکی و کبدی مهار کننده های SGLT2، به ویژه در کشور هند، بررسی گردید.

محققان نوشتند: انتقال از مراقبت دیابت به مراقبت متابولیک نشان دهنده ی یک تغییر پارادایم در مدیریت اختلالات متابولیک است. با اتخاذ یک رویکرد جامع که پاتوفیزیولوژی زمینه‌ای را هدف قرار می‌دهد و به ناهنجاری‌های متابولیکی متعدد مرتبط با این اختلالات توجه می‌کند، مراقبت متابولیک این پتانسیل را دارد که نتایج را بهبود بخشد و خطر عوارض را کاهش دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که "علاوه بر دیابت، با پرداختن به سایر بیماری های همراه مانند NAFLD، چاقی، CVD، فشار خون بالا، و DKD، مراقبت متابولیک به هدف خود یعنی بهبود نتایج بیمار و کاهش خطر  CVDدست می یابد.اجرای مداخلات شخصی و مبتنی بر شواهد، از جمله دارو درمانی و اصلاح سبک زندگی می تواند به دستیابی به کنترل متابولیک بهینه و جلوگیری از ایجاد عوارض کمک کند."

"این تغییر مستلزم یک رویکرد بیمارمحورتر با تمرکز بر مراقبت فردی است، که بر اصلاح سبک زندگی تاکید می‌کند و از رویکرد تیمی چند رشته‌ای استفاده می‌نماید. با پذیرش این انتقال، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند ماهیت به هم پیوسته و پیچیده ی اختلالات متابولیک را بهتر بررسی کنند و مراقبت های شخصی کارآمدتری را به بیماران خود ارائه دهند".

محققان نتیجه گیری کردند که «بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به مزایای بیشتری برای مدیریت بیماری‌های همراه در کنار کنترل قند خون نیاز دارند، ممکن است استفاده از مهارکننده‌های SGLT را یک درمان امیدوارکننده بدانند، به ویژه با توجه به چاقی، بار دیابت و CV مرتبط و سایر بیماری‌های همراه در جمعیت هند".

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/role-of-sglt2-inhibitors-beyond-diabetes-care-to-metabolic-care-indian-perspective-126647